استفاده از سیستم های RFID در دنیای واقعی

تاریخ انتشار: 96/08/11
نمایش: 483
(1 رای)

در اینجا قصد داریم لیستی از کاربردهای مختلف سیستم RFID را در دنیای واقعی پیرامونمان را ارایه دهیم. بنابراین امیدواریم در پایان بحث شما هم بتوانید ایده جدیدی را در رابطه با کاربرد این سیستم خلق نمایید.
نظارت بر تدارکات و زنجیره تامین:
موفقیت در زنجیره تامین یعنی افزایش بهره وری، کاهش اشتباهات و بهبود کیفیت. در سیستم وسیع و گسترده تولید، حمل و نقل و توزیع کالا تا مصرف کننده نظارت دقیق بلادرنگ کمک بسیار بزرگی به بهبود خدمات می کند. با سیستم نطارتی که توسط سیستم های RFID ارایه می شود به راحتی میتوان سیستم شش سیگما یا استراتژی تحول سازمانی را در کارخانجات تولیدی پیاده سازی نمود.
ردیابی فهرست موجودی کالا:
در زنجیره تامین کالا یکی از الزامات جهت ارایه بهتر خدمات آگاهی بلادرنگ از موقعیت و تعداد موجودی کالا یا محصول در بخش خرده فروشی است. با الساق تگ RFID به هر کدام از کالاها و محصولات موجود در فروشگاه به راحتی و در عرض چند دقیقه می توان تمام موجودی های کالا در فروشگاه را توسط یک RFID READER فهرست نمود. و از آن می توان برای مدیریت بهتر و دقیق تر فروشگاه استفاده کرد.
زمان گیری در مسابقات:
یکی از کاربردهای محبوب تکنولوژی RFID استفاده از آن برای زمان گیری خط پایان برای شرکت کنندگان در مسابقات دو ماراتن است. در مسابقات ماراتن تگ RFID در لباس شرکت کننده طوری که به هیچ وجه محسوس نیست جاسازی میشود. آنتن های RFID را در فواصل مختلف مسیر مسابقه قرار می دهند تا به راحتی بتوان از موقعیت شرکت کنندگان مسابقه مطلع شد.
پیگیری شرکت کنندگان در سمینارها:
اگر شما تاکنون مدیریت یک کنفرانس بزرگ را به عهده داشنه اید، شما می دانید که یکی از کلیدی ترین نکات برای مدیریت صحیح شرکت کنندگان کنترل ترافیک یا رفت و آمد شرکت کنندگان در سالن و بخصوص در درگاه های ورودی و خروجی است. با استفاده از تگ های RFID دیگر خبری از ایجاد صف بازرسی در قسمت های ورودی و خروجی سالن های کنفرانس نخواهد بود. چرا که دستگاه های کارت خوان RFID به راحتی تگ هایی که شرکت کنندگان همراه خود دارند و تمام مشخصات آنها در تگ ثبت شده است را به سرعت در عرض چند ثانیه شناسایی میکنند و مجوز عبور را می دهند.
کنترل تردد:
در بعضی از مناطق نیاز به یک سطحی از امنیت و دسترسی است. به عنوان مثال در برخی از پارکینگ ها تنها کسانی می توانند از پارکینگ استفاده کنند که از قبل جواز استفاده را گرفته باشند. یکی از کم هزینه ترین و بهترین روش ها برای ارایه دسترسی، استفاده از تگ های RFID است. به این صورت که برچسب RFID که حاوی اطلاعات اتومبیل یا مالک اتومبیل یا هر دو آنهاست را روی شیشه اتومبیل می چسبانند و به محض نزدیک شدن اتومبیل به گیت پارکینگ دستگاه کارت خوان RFID مجوز اتومبیل یا راننده را در عرض چند ثانیه بررسی و اجازه ورود را صادر می کند.
ردیابی اموال بخش IT شرکت ها:
دارایی های بخش IT شرکت ها و موسسات مانند لپ تاپ، تبلت، فلش مموری، هرد دیسک و لوازم جانبی یکی از مهترین و حساس ترین دارایی هاست. چرا که معمولاً اطلاعات حیاتی شرکت را در خود دارند. بنابراین منطقی است که همیشه باید موجودی آنها تحت کنترل باشد یکی از روش های موثر و کم هزینه کنترل موجودی این نوع از اموال استفاده از تگ های RFID است.
کنترل موجودی ابزارها:
در کارگاه های تعمیرات یکی از مسایل مهم کنترل ابزار آلات و قطعات مورد استفاده در تعمیرات است. با استفاده از سیستم RFID به راحتی میتوان در حین کار یا در پایان روز کاری تمام ابزار آلات را ردیابی و جمع آوری کرد و به سرعت از تعداد ابزارهایی که به تخته ابزار کارگاه بازنگشته اند مطلع شد.
سیستم های کتابخانه:
یکی از کاربردهای بسیار موثر سیستم RFID استفاده از آن در کتابخانه ها است. معمولاً برای کنترل ورود و خروج کتاب ها از سیستم بارکرد استفاده می شده که به خاطر نحوه کارکرد این سیستم یعنی دید مستقیم بارکد توسط دستگاه بارکد خوان، نیاز به نیروی اوپراتور و همچنین صرف وقت بیشتر نسبت به استفاده از تگ های RFID دارد. در سیستم های RFID به علت خواندن تگ از هر زاویه و در فواصل بیشتر نسبت به سیستم بارکد می توان موجودی کتابها را در زمان بسیار کمتری بررسی و ثبت کرد.
مدیریت لباس شو خانه ها:
در کارخانجات و شرکت های بزرگ که دارای تعداد کارکنان بسیار زیاد است مدیریت شستن لباس کارکنان کار بسیار مشکلی است که توسط سیستم RFID که در ان از تگ های قابل شستشوی RFID استفاده می شود تسهیل شده است. با الساق تگ RFID به لباس ها به راحتی می توان تشخیص داد که هر لباس مربوط به کدام واحد و کدام کارمند واحد آن سازمان است. و همچنین تعداد و تاریخچه شستشوی لباس را می توان به راحتی پیگیری کرد.
بازاریابی تعاملی:
از سیستم RFID در بازاریابی نوین نیز استفاده می شود. در بازاریابی سنتی همیشه یک پیام را با فشار وارد ذهن مشتری می کردند اما در تبلیغات نوین می توان آگهی ها را در هر لحظه بنا به شرایط زمانی و مکانی تغییر داد تا برای مشتری جذاب تر و قابل قبول تر باشد که این امر توسط تکنولوژی RFID و NFC به راحتی قابل اجراست. فرض کنید شما در یک خودرو لکسوس نشسته اید و به محض روشن کردن خودرو، از طریق مانیتور از شما خواسته می شود که NFC تلفن همراه خود را به مانیتور نزدیک کنید. در این لحظه از NFC شما به سایت مورد نظر هدایت می شوید که در آن تبلیغات مربوط به کمپانی لکسوس را مشاهده خواهید کرد. یا فرض کنید شما در یک فروشگاه بین قفسه ها در حال حرکت هستید و کلسکه خرید شما داری یک مانیتور است. حالا با گزشتن از کنار کالاهای مواد غذایی، با کمک تکنولوژی RFID مزایا و فواید محصولات یک کمپانی خاص نمایش داده می شود.

نظرات کاربران
(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*