تفاوت RFID با NFC چیست؟

تاریخ انتشار: 96/08/28
نمایش: 651
(0 رای)

اگر شما جزو کسانی هستید که اخبار مربوط به تکنولوژی را به صورت کم و بیش دنبال می کنید، احتمالاً با عبارت هایی مانند ارتباط میدان نزدیک (NFC) که مخفف عبارت Near-Field Communication و شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) که مخفف عبارت Radio Frequency IDentification مواجه شده اید. اخیراً ممکن است RFID را زیاد در اخبار شنیده باشید، یا اینکه شنیده اید که گفته می شود که فلان گوشی هوشمند دارای تکنولوژی NFC است. به هر حال در این مقاله قصد داریم تا به چند سوال در رابطه با RFID و NFC پاسخ دهیم.

استفاده از تکنولوژی NFC


تفاوت بین RFID و NFC چیست؟ یا اینکه آیا کلاً این دو با هم متفاوتند؟
پاسخ کوتاه: RFID فرآیندی است که در از طریق آن می توان آیتم های منحصر به فرد را با استفاده از امواج فرکانس رادیویی شناسایی کرد و NFC یک زیر مجموعه خاص در خانواده تکنولوژی RFID محسوب می شود. سیستم های NFC به صورت خاص در رنج فرکانس بالای RFID کار می کند. یعنی می تان گفت که NFC دارای فرکانس کاری 13.56 مگاهرتز است. سیستم NFC به عنوان راهی برای تبادل اطلاعات در فضایی امن، طراحی شده است و دستگاه های دارای سیستم NFC قادر هستند تا برچسب های NFC را به راحتی و به سرعت بخوانند. این ویژگی منحصر به فر کمک می کند تا دستگاه های NFC بتوانند به صورت جفتی با هم ارتباط برقرار کنند.

تفاوت تکنولوژی NFC با سیستم RFID


پاسخ بلند: بنا به تعریف، RFID روش شناسایی یک آیتم منحصر به فرد توسط امواج فرکانس رادیویی است. سیستم RFID حداقل شامل یک تگ (کارت یا سرکلیدی یا برچسب هر شکل دیگری) و یک تگ ریدر یا کارت خوان و یک آنتن RFID است. دستگاه تگ ریدر یک سیگنال بازجویی را از طریق آنتن به تگ ارسال می کندو تگ با یک کد منحصر به فرد پاسخ می دهد. تگ های RFID در به لحاظ عملکردی دو نوع فعال و غیر فعال هستند.
تگ های RFID از نوع فعال یا اکتیو خود دارای یک باطری داخلی هستند که قدرت عملیاتی تگ را تا حدود 100 متر میرساند. این برد بلند در بسیاری از کاربردهای صنعتی و غیره می تواند بسیار کاربردی و حاءز اهمیت باشد.
تگ های RFID از نوع غیر فعال یا پسیو هیچگونه باطری یا منبع تغذیه ای درون خود ندارند، در عوض این نوع تگ ها با استفاده از امواج رادیویی فرستاده شده از دستگاه تگ ریدر قدرت می گیرند. از آنجایی که باید فرکانسی که به تگ میرسد باید آنقدر قوی باشد که بتواند تگ را تحریک کند، بنابراین محدوده فاصله بین تگ و تگ ریدر حداکثر نباید از 25 متر بیشتر باشد. تگ های RFID منفعل عموماً در سه رنج فرکانسی کار می کنند:
•    فرکانس پایین (LF) که می شود فرکانس 125 تا 134 کیلو هرتز که معمولاً فرکانس 125KHz موجود است
•    فرکانس بالا (HF) که می شود فرکانس 13.56 مگاهرتز
•    فرکانس خیلی بالا (UHF) که می شود فرکانس 856 تا 960 مگا هرتز
دستگاه های NFC در رنج فرکانس بالا (13.56KHz) مانند تگ و تگ ریدرهای HF در سیستم RFID کار می کنند. استانداردها و پروتکل های فرمت NFC بر اساس استانداردهای RFID مشص شده در ISO/IEC 14443 و  FeliCa و مبنایی برای بخش های ISO/IEC 18092 است. این استانداردها با استفاده از سیستم RFID در کارت های مجاورتی سروکار دارند.
می توان گفت که یکی از مزیت های بزرگ NFC این است که باید ارتباط بین تگ (برچسب NFC) و تگ ریدر (مثلاً تلفن همراه مجهز به NFC) باید از فاصله خیلی نزدیک (حدود چند سانتیمتر) انجام شود. این باعث شده است تا سیستم NFC برای استفاده در ارتباطات امن تجهیزات استفاده کنندگان مانند گوشی های هوشمند بسیار محبوب باشد.
ارتباط نظری به نظیر (Peer-to-peer) ویژگی است که NFC را از دستگاه های RFID معمول مجزا می کند. یک دستگاه NFC هم می تواند به عنوان تگ ریدر عمل کند و هم به عنوان یک تگ انجام وظیفه کند. این ویژگی منحصر به فرد باعث شده تا NFC به عنوان یکی از روش های بسیار محبوب در عملیات های پرداخت بدون تماس شناخته شود و همین امر باعث شده تا بازیگران عرصه صنعت تلفن همراه برای استفاده از NFC در گوشی های هوشمند جدید بسیار وسوسه شوند.

عملیات پرداخت وجه با تکنولوژی NFC


تلفن های همراه دارای NFC قادر هستند تا اطلاعات مانند مخاطبین یا عکس ها و غیره را از طریق پروتکل NFC بین هم به اشتراک بگزارند. اخیراً ممکن است شما با کمپین های تبلیغاتی مواجه شوید که در ان از پوستر های هوشمند برای انتقال اطلاعات و تبلیغات استفاده شود.
 
تبلیغات با کمک تکنولوژی NFC

همچنین تجهیزات NFC می توانند تگ های NFC منفعل یا پسیو را بخوانند و برخی از تجهیزات NFC قادر هستند تا تگهای منفعل فرکانس HF سیستم RFID را که منطبق بر استاندارد ISO 15693 هستند را نیز شناسایی کنند. داده های موجود در این تگ ها می تواند شامل اطلاعات دستوری مانند باز کردن یک نرم افزار خاص در تلفن همراه شما باشد. ممکن است شما تگ های NFC و همچنین تگ های HF RFID را در تبلیغات، پوسترها و یا روی بسته بندی ها روز به روز بیشتر ببینید، زیرا این یکی از بهترین و ارزانترین روش های برای انتقال اطلاعات به مشتریان در صنایع مختلف محسوب می شود.

نظرات کاربران
(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*
-->